Regn eller sol i Europa?

Billede af skuffefront
Skab skuffelogo
16. august 2021
Orange svamp med uskåret hul fyldt med elektronik
Tivoliforlystelser og g-kraft
18. august 2021

5. klasse


Fag

Natur/teknologi

Faglige emner

Vejret, Hovedstæder i Europa

Teknologier

Lego Spike, Google Maps

Af Morten Thaarup




Beskrivelse

Eleverne skal gennem arbejdet med Lego Spike robotten arbejde med at forstå, hvad en vejrudsigt består af. De skal bl.a. kunne genkende en vejrudsigt fra DMI samt tilegne sig viden om forskellige hovedstæder i Europa. Undervisningsforløbet indeholder elementer af forløb fra Lego Education.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Dette forløb er inspirereret af et undervisningsforløb fra LEGO Education, der hedder ”Regn eller solskin”, men tilføjer elementer fra geografi. Ideen opstod, da jeg gennemførte LEGO´s undervisningsforløb. Eleverne bidrog med ideen til, hvordan vi kunne inddrage “Google Maps”. Vi brugte 8 lektioner på forløbet.

DESIGNOPGAVE

Vi har alle kendskab til vejrudsigten på DR eller TV2. Mange ved også, at dem, der er med til at forudsige vejrudsigten, hedder meteorologer. Men hvad er det egentlig for nogle informationer vi får, når vi ser vejrudsigten. For at undersøge det skal vi lave vores egen vejrmeteorolog.

Vi starter med en fælles samtale på klassen, hvor vi skal se en vejrudsigt fra DMI. Hvad kan vi se på den grafiske illustration? Temperatur, nedbør, vind, UV og sol op/ned. Vi skal selvfølgelig også se en vejrudsigt fra DR.dk. Hvilke ord bliver brugt i udsendelsen?

Eleverne får herunder også at vide, at de på et tidspunkt skal bygge deres egen “vejr-meteorolog”

FELTSTUDIER

Eleverne bliver sendt ud for at lave deres egen vejrudsigt. De skal observere vejret og prøve at benytte nogle ad de fagudtryk, vi har talt om på klassen. Kan der kobles andre ord på deres lokale vejrudsigt?

IDÉGENERERING

Da undervisningsforløbets omdrejningspunkt er “Lego Meteorologen” handler idégenereringen ikke om, hvordan man kan vise vejrudsigten fysisk, for der skal de benytte “Lego Meteorologen”, men hvilken programkode, de kan anvende. Hvis eleverne går i stå, er der inspiration at finde her.

Eleverne skal på Google Maps finde 10 hovedstæder i Europa. Herefter skal de få deres “Vejr-meteorologen” til at vise vejrudsigten så nøjagtigt som mulig. Hvordan kan de løse opgaven med de forskellige vejrudsigter? Hvilken programkode skal de tilføje, for at det lykkes? For at løse opgaven kan eleverne fx benytte:

Google Maps

Vejr fra DMI

YR

FABRIKATION

Eleverne skal nu bygge deres egen vejrmeteorolog med LEGO Spike. De finder byggevejledningen i Lego Spike programmet.

Når meteorologen er færdig, prøver de den programmering, der er vist i opgaven. Virker programmeringen? Det gør den kun, hvis der er overskyet eller solskin! Ellers vil der komme et kryds. Hvis der ikke kommer nogen vejrudsigt, skal de selv fremstille en programmering der passer til dagens vejr.

ARGUMENTATION

Fælles i klassen præsenterer eleverne deres “vejr-meteorologer” for hinanden.

Undervejs kommer de ind på følgende:

  • Viser “vejr-meteorologen” tydeligt hvad vejrudsigten er?
  • Kan det gøres bedre?
  • Er der vejrudsigter, som “vejr-meteorologen” ikke kan vise?

REFLEKSION

Fælles i klassen præsenterer eleverne deres “vejr-meteorologer” og programkoder for hinanden.

  • Hvordan gik det med at kode? Var det noget, der var svært/nemt? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Har I ændret fysisk på “vejr-meteorologen”?
  • Er der begrænsninger for, hvad “Lego-robotten” kan?
  • Hvad er I mest tilfredse med?
  • Hvis I skulle gentage forløbet, hvad ville I så gøre anderledes? Hvorfor?

AFRUNDING

Forløbet er afviklet i en 5. Klasse. Udvidelsen med Google Maps var elevernes idé. Men det var fascinerende at se, hvordan eleverne blev grebet af at finde byer på “Google Maps”, men også deres gejst for at løse den udfordringen med at få deres “Vejr-meteorolog” til at vise alle vejrudsigterne.




0

£0.00