Dette designforløb er afprøvet med en 4. klasse, som tidligere har arbejdet med Canvas Workspace og ScanNCut. Gravit Designer er valgt, da det opfører sig ens uanset elevens device. De kan vælge at arbejde online eller downloade til både PC, MAC og Chromebooks.
I forløbet skal eleverne skabe et personligt logo ud fra deres eget moodboard. Logoet skal herefter designes i Gravit Designer og skæres på ScanNCut. Det endelige logo placeres på fronten af deres skuffer, som er sorte skoskabe fra IKEA.
Eleverne er på forhånd inddelt i grupper, som de løbende pitcher deres ideer og tanker for. Her øver de at argumentere og modtage feedback, som de så skal tage med sig i den videre proces.
De enkelte delelementer i både feltstudie- og idégenereringsfasen er rammesat med tider. For at synliggøre de enkelte elementer i designprocesmodellen, printes og lamineres billeder af disse til ophæng på Smartboardet. Forløbet oprettes i MinUddannelse, så eleverne også får adgang til nedenstående materialer.
Der er til forløbet udarbejdet følgende materialer:
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen. Forløbet sættes i gang med dette designbrief:
“Den sorte mur af skuffer trænger til at blive piftet op. Du skal derfor i gang med at designe et personligt udtryk til fronten af din skuffe. Først skal du lære programmet Gravit Designer at kende. Herefter skal du lave et moodboard, som viser lidt om, hvem du er. Nu skal der idéer på bordet - rigtig mange idéer. De skal gennem en udvælgelsesproces skæres ned til en idé, som du skal fabrikere i Gravit Designer. Undervejs skal du pitche dine valg og fravalg for de andre i gruppen. I forløbet skaI du også lære designprocesmodellen at kende. Den består af 6 elementer, som hele tiden påvirker hinanden alt efter hvilke valg, du tager.”
Lige før eller efter at eleverne har fået designopgaven, vises Slide 2 i lektionsplanen. Her gennemgås hele forløbet i overskrifter, så eleverne har en god fornemmelse af, hvad der skal ske. Det kan også være en god ide at præsentere grupperne nu. Det er der plads til på Slide 3 i lektionsplanen.
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen.
Designprocesmodellen
Den første del af feltstudiet er en præsentation af designprocesmodellen. Herunder er knyttet nogle få fraser til de enkelte elementer. Da et af målene for forløbet er, at eleverne får kendskab til designprocesmodellen, er det vigtigt at afrunde hvert element med at genbesøge designprocesmodellen og spørge ind til, hvor i modellen, vi har været, samt minde om, hvad næste fase handler om.
De 6 faser er:
Gravit Designer
Eleverne går ind på programmets hjemmeside. I lektionsplanen er de øvelser beskrevet, som eleverne har behov for at kende til i forhold til designopgaven.
På Smartboardet veksles mellem at vise øvelsen i lektionsplanen og i Gravit Designer. Herefter arbejder eleverne individuelt med øvelsen.
Elevbogen
Eleverne tildeles hver en elevbog - fx via afleveringsopgave i MinUddannelse. Som det første guides de til at parkere idéer, som de får i løbet af denne fase. Beskrivelse af nedenstående opgaver findes i lektionsplanen.
I lektionsplanen er disse tre opgaver rammesat med tider for på denne måde at styre processen.
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen. Lektionsplanen vises på Smartboardet. Herefter sættes eleverne i gang med følgende opgaver:
Elevbogen
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen. Eleverne arbejder i eget tempo med følgende elementer:
Disse opgaver er beskrevet i både lektionsplanen og elevbogen.
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen. Slide 27 i lektionsplanen vises og spørgsmålene læses højt. Herefter får eleverne 3-4 min til at tænke efter, inden de i grupperne laver bordet rundt dialoger.
På Smartboardet hænges billedet af dette element i designprocesmodellen. Reflektionsarket vises på Smartboardet og gennemgås fælles, så alle ved, hvad de skal. Herefter arbejder eleverne individuelt med at udfylde arket. Da jeg har tænkt det som en form for evaluering på emnet, skal de efterfølgende aflevere det.
Designprocesmodellen
Den sorte mur af skuffer
Elementerne i designprocesmodellen
Feltstudie 1
Feltstudie 2
Idégenerering
Fabrikation
Færdige fabrikationer