Regn eller sol i Europa?
17. august 2021Design din egen biotop
19. august 2021Beskrivelse
Klassen står foran en lejrskole til København, hvor vi blandt andet skal en tur i Tivoli. Dette er elevernes første møde med at lave et undersøgelsesdesign. Eleverne skal lave samme undersøgelse flere gange, ændre på et enkelt parameter og undersøge igen.Forløbsbeskrivelse
INDLEDNING
I forbindelse med lejrskolen til København skal klassen en tur i Tivoli. Nogle synes, at de vilde forlystelser, hvor man bliver slynget rundt i luften, slet ikke kan blive vilde nok, mens andre hellere vil finde et skydetelt eller en spilleautomat. Hvad er det der sker i kroppen, når vi bliver drejet rundt og rundt og udsat for g-kraft?
I dette forløb skal eleverne lære, hvad g-kraft er. Men først og fremmest skal de lære at lave et undersøgelsesdesign. Altså lære, hvordan de systematisk kan undersøge et fænomen som fx. g-kraften.
Hele forløbet er lavet som et Google Site - se dette link.
DESIGNOPGAVE
Vi starter med at se en del af udsendelsen “Høgh og astronauten”, afsnit 4.
- Start 15 minutter inde i programmet.
Eleverne bliver præsenteret for designudfordringen.
Opgaven er at lave et undersøgelses-design, der kan undersøge hvad g-kraft er og hvordan den påvirker kroppen.
- I skal bruge en micro:bit til at indsamle data.
FELTSTUDIER
Eleverne bliver introduceret til hvad et undersøgelsesdesign er.
Før I kan gå i gang med at lave et undersøgelsesdesign, skal I selvfølgelig vide hvad et undersøgelsesdesign er.
- Et undersøgelsesdesign er den metode man bruger til at indsamle og analysere data.
(se billedet Feltstudier - Undersøgelsesdesign.) - Hvis man laver et forsøg, skal man lave et skema hvor man skriver hvad man tror forsøget vil vise samt plads til flere gentagelser af forsøget.
Et undersøgelsesskema kunne se sådan ud: (se billedet Skema til undersøgelse)
Før I kan undersøge g-kraft, skal I naturligvis vide hvad g-kraft er.
- Start med hver for sig at læse Wikipedias tekst om hvad g-kraft er.
- Snak herefter i gruppen om hvordan I forstår teksten. Forklar med jeres egne ord hvad g-kraft er.
- Hvis I vil læse mere, kan I evt. kigge på økolariets hjemmeside.
Google docs
- Lav en mappe i Google drev, som deles med alle i gruppen. Giv mappen navnet "G-kraft".
- I denne mappe laver I nu et dokument som I giver navnet "g-kraft".
- Skriv med jeres egne ord en beskrivelse af hvad g-kraft er.
IDÉGENERERING
Eleverne arbejder ud fra dette oplæg i grupper og skriver deres idéer ned i delte google dokumenter.
Se billedet Idégenerering - indsamling, udførelse og analyse.
- Lav et dokument i jeres "G-kraft" mappe, som I kalder for "Indsamling".
- Som overskrift skriver I "Idégenerering".
- Skriv jeres overvejelser til ovenstående spørgsmål og gode idéer ind i dette dokument.
- Når I har lavet de 3 dokumenter og skrevet jeres overvejelser og idéer ned, er I klar til at gå til fabrikation.
FABRIKATION
Eleverne laver ud fra dette oplæg skemaer til registrering af de data de får fra deres undersøgelser. Eleverne designer beskyttelse af micro:bit’en.
Se billedet Fabrikation- indsamling, udførelse og analyse.
- Når I er færdige med at gennemføre jeres undersøgelse og har lavet jeres analyse, er det tid til at gå til Argumentation
ARGUMENTATION
Eleverne fremlægger deres resultater for klassen.
I skal lave en præsentation, hvor I viser:
-
Hvordan havde vi planlagt undersøgelsen
-
Hvordan gennemførte vi undersøgelsen
-
Hvad gik godt og hvad kunne have været bedre
-
Hvad fandt vi ud af
- Når I har fremlagt for klassen, er det ved at være tid til projektets sidste punkt - Refleksion.
REFLEKSION
Grupperne evaluerer deres arbejde og reflekterer over processen ved at svare på nogle spørgsmål.
Det sidste punkt handler om at se på hvad I har lært.
Lav et nyt dokument i jeres mappe og giv dokumentet navnet "Refleksion".
I skal i gruppen snakke om nedenstående spørgsmål og skrive jeres overvejelser ind i dokumentet.
-
Kan vi forklare hvad et godt undersøgelsesdesign er? Skriv jeres forklaring ned.
-
Hvordan fungerede samarbejdet i vores gruppe?
-
Alle er gode til noget forskelligt! Fik vi udnyttet gruppemedlemmernes stærke sider?
-
Var alle klar over hvad deres rolle i opgaverne var? Hvad var vi hver især gode til?
-
Fik alle lært noget i forbindelse med projektet? Hvad?
-
Havde vi god orden i vores dokumenter på google drev?
-
Opstod der problemer i vores gruppearbejde?
-
-
Hvad har vi lært, som vi kan bruge næste gang vi skal lave gruppearbejde?
AFRUNDING
Nu er vi sådan set færdige med projektet. Men det kunne nu være sjovt at tage vores micro:bit med i Tivoli og måle g-kraften i nogle af deres forlystelser.