Storm P. opfindelser

pil tegnet på gulv for at vise retning
Vejviser design
24. juni 2019
nissemand med elektronisk plade foran der lyser med en rød lysdiode
Hack en engel og sæt strøm til julemanden
25. marts 2021
pil tegnet på gulv for at vise retning
Vejviser design
24. juni 2019
nissemand med elektronisk plade foran der lyser med en rød lysdiode
Hack en engel og sæt strøm til julemanden
25. marts 2021

3.-4. klasse


Fag

Natur/teknologi

Teknologier

Ingen

Faglige emner

Opfindelser

Af Lars Heshe Therkelsen



Beskrivelse

Inspireret af Storm P.’s opfindelser arbejdede eleverne i dette forløb med at løse en række mere eller mindre banale hverdagsproblemer, som de selv valgte.

Forløbsbeskrivelse


Indledning

Inspireret af Storm P.’s opfindelser arbejdede eleverne i dette forløb med at løse en række mere eller mindre banale hverdagsproblemer, som de selv valgte.

Storm P. var både samfundssatirisk og kritisk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i den kendte dagbladsserie ”Opfindelserne”, som var tegninger af maskiner og apparater, der lavede sjov med at gøre hverdagen nemmere, men egentlig ofte gjorde det modsatte.

Storm P fandt stod bag en lang række finurlige, komplekse og bizarre opfindelser til løsning af større og vel nok især mindre opgaver - såsom neglerensning, nodevending og citronpresning.

Designopgave

  • Hvordan kan man på en Storm P.’sk måde designe en opfindelse, der kan løse et hverdagsproblem?

Feltstudier

  • Undersøgelse af det valgte hverdagsproblems udbredelse og omfang
  • Undersøgelse af Storm P.’s opfindelser (ud fra hans udgivne tegninger)
  • Undersøgelse af egnede materialer til fabrikation

(diverse genbrugsmaterialer fra dagligdagen)



Idegenerering

  • Brainstorm: Hvordan ville X løse hverdagsproblemet?
  • Design af løse skitser med bud på opfindelser eller dele af opfindelser

Fabrikation

  • Design af detaljerede skitser og små mockups
  • Fabrikation af opfindelse vha. diverse genbrugsmaterialer
  • Test af funktionalitet og videreudvikling af design

Argumentation og refleksion

  • Præsentation af opfindelsen for de andre elever i klassen med fokus på såvel proces som produkt
  • Præsentation af opfindelsens funktionalitet. Virker den som den skal?
  • Hvilke valg/fravalg blev der foretaget undervejs, og på hvilken baggrund?
  • Hvordan kan opfindelsen optimeres yderligere?