I dette forløb skal eleverne arbejde med at lave en sommer t-shirt. De skal bruge programmet Inkscape til at lave deres digitale design, skære designet på en vinylskærer og derefter påføre designet til t-shirten ved hjælp af en varmepresser.
Forløbet er tænkt som en introduktion til at lære programmet Inkscape at kende, og ligeledes at beherske brugen af vinylskærer og varmepresser. Forløbet er afprøvet i en 8. klasse, men vil kunne bruges både på mellemtrinnet og i udskolingen. Der er blevet brugt 4 moduler af 1,5 timers varighed på forløbet, og tidsforbruget kan skaleres efter alderstrin og alt efter hvilke kriterier man opstiller i designudfordringen. Forløbet er bygget op omkring Designprocesmodellen
Forløbet kræver, udover de nævnte teknologier, at eleverne selv medbringer en t-shirt eller at skolen indkøber.
Eleverne får følgende designopgave:
Idéen er her at eleverne bliver bevidstgjorte om spørgsmålet: Hvilke emner kan vi knytte til begrebet sommer?
Eleverne starter nu med at lave en skitse af deres design til t-shirten med inspiration fra feltstudiet. Herefter introduceres eleverne til inkscape, og de fortsætter med at udvikle deres design i programmet.
Eleverne kan gøre brug af små vejledende videoer.
Eleverne fabrikerer her deres t-shirts med vinylskærer og varmepresser. Her bruges metoden makkerlæring, hvor det i høj grad er eleverne, som hjælper hinanden med at bruge maskinerne (selvfølgelig med læreren som supervisor). Læreren giver de første elever, som er klar til at bruge maskinerne, en grundig introduktion, og de elever hjælper så efterfølgende de næste, som er klar. Ingen er færdige, før alle er færdige. Vejledning til maskinerne vil være forskellig fra skole til skole i forhold til hvilke maskiner man har til rådighed.
Klassen skal gå catwalk med deres t-shirts på, mens en speaker præsenterer deres t-shirts.
Eleverne bliver først bedt om at svare på følgende spørgsmål:
Ud fra disse spørgsmål skal der kort sammenskrives 2-3 linjer som en præsentation til catwalken.
Eleverne skal i grupper af 3-4 fælles gå catwalk, mens en anden elev fra klassen præsenterer de forskellige designs. Alt afhængig af hvad man har til rådighed, kan der inddrages en scene, rød løber, musik osv.
Fælles afslutning på klassen med en fælles drøftelse af forløbet.
Her taler man f.eks. om følgende:
Det er godt givet ud at give de første elever en grundig introduktion til maskiner. De sidste elever, som skulle lave t-shirts, blev nærmest helt selvkørende, fordi de første elever gav deres viden videre.
Husk at være opmærksom på hvilke devices elevgruppen har. Hvis det er Chromebooks, så er det nødvendigt at bruge programmet Gravit Design i stedet for Inkscape. Hvis eleverne har nyere Macbooks, så skal der evt. bruges en USB-adapter til at flytte filer med USB.