Workshop om designcirklen

Hoveder af filt sat op som trofæer på en plade. Der er giraffer, elefant, løver og fantasidyr
Dyrevenligt trofæ
20. maj 2021
Design dit eget rollespilsudstyr
9. juni 2021
”blank”

Kolleger samt elever på mellemtrin/udskoling


Fag

Teknologiforståelse - design og designprocesser

Faglige emner

Arbejde med designprocesmodellen

Teknologier

Computer er nok et must, men ellers vælger man selv, hvilken teknologi man vil beskæftige sig med

Af Thomas Lauenborg


Af Michael Ljunggren




Beskrivelse

Dette forløb er lavet som en intro/workshop til kollegaer, som skal stifte bekendtskab med designcirklen. Forløbet kan også laves til mellemtrin og udskoling, som for første gang skal prøve at bruge designcirklen.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

  • Hvordan kan kollegaer introduceres til FabLab, designcirkelen, teknologiforståelse og andre begreber?
  • Hvordan kan vi inspirere kollegaer til at komme med idéer og løsningsforslag på noget, som de selv ikke mener, at de har kendskab til?
  • Hvordan kan vi på kort tid give kollegaer deres ”dåb” som ”designer” og ”entreprenør”?

Designcirklen har mange gode funktioner, bl.a. vil den kunne bruges til at planlægge årsplan i fag, som man måske ikke tidligere har undervist i. Den er en god måde at være nyskabende på og tænke anderledes.

Inden vi startede fik hver kollega en notesbog, hvor vi forklarede meningen med denne.  Notesbogen bruges til noter, tegninger, idéer, tanker mm. Øvrige materialer: Papir, pap, saks, lim, blyant, andre tegneredskaber, farver, pc.

DESIGNOPGAVE (5 minutter)

Flere og flere mennesker får fysiske skader pga. tablets og mobiltelefoner. Hvordan kan vi få dem reduceret ved hjælp af nutidens teknologi?

FELTSTUDIER (15 minutter)

Hvilke former for fysiske skader ser man ved overdrevent brug af tablets og mobiltelefoner?

Her vil det være godt at bruge internettet. Er der afsat mere tid til feltstudier, kunne deltagerne evt. ringe til en kiropraktor og lave et kort interview, spørgeskemaundersøgelse, observationer mm.

IDÈGENERERING (30 minutter)

  1. Find hver på 3 idéer på 6 minutter. I har hver to minutter til at komme på en idé, tegne og skrive ned. Efter to minutter tager I et nyt stykke papir og tegner/skriver andet forslag.
  2. Præsenter jeres idéer for hinanden ved at vise jeres tegninger og sætte ord på.
  3. Med den “nye viden” skal I sammen komme med en idé.

 

 

 

FABRIKATION (30 minutter)

Fremstil en mockup/model/produkt af jeres idé. I må bruge hvad som helst.

En mockup er en model af et bestemt design i målestok eller fuld skala, som kan bruges til undervisning, demonstration, designevaluering, promovering og andre formål. Som udgangspunkt skal en mockup ikke have evnen til andet end at kunne blive vist frem. Hvis modellen har brugbare funktioner, men ikke er helt færdig kalder vi det for en prototype. Ved en prototype, er det muligt at teste funktionerne.

ARGUMENTATION (10 minutter)

Forbered en “salgstale”, hvor I præsenterer jeres produkt. Hvis jeres produkt skulle sælges, hvorfor skulle køberen så vælge netop jeres produkt?

REFLEKSION (10 minutter)

Prøv at nedfældes jeres tanker omkring dette her projekt i jeres nye notesbog, som I har fået udleveret.

  • Hvad gik godt?
  • Hvad gik knap så godt?
  • Hvad kan jeg tage med mig?

 

AFRUNDING

Vi valgte at lave opgavebeskrivelsen således, at vi ikke på forhånd ville lægge os fast på, hvilke teknologier, der skulle i spil, men at vores kollegaer selv måtte vælge.

Flere af dem havde valgt at lave en mockup af deres mobiltelefon, hvor de forklarede at deres idé var et stykke software, som  opfordrede brugeren af telefonen til at lave noget nakkegymnastik. Andre havde lavet en mockup af en app, som først lukkede brugeren ind, efter at man har lavet særlige øvelser. Deres mockup vil derfor kunne bruges til at lave et fagligt loop omkring programmering/Teachable Machine.

Var der nu nogle, der fx havde valgt at lave en speciel mobilholder, som skulle 3D-printes, ville det være oplagt at lave et loop omkring Tinkercad.






Scroll Up