
Digitale blomster
5. marts 2018
Fra polygon til polyeder
5. marts 2018
Beskrivelse
Forløbet giver eleverne færdigheder omkring 3D teknologi, hvor de ser muligheden for at visualisere indsamlet data på anden vis end diagrammer i excel/sheets og geogebra. De skal altså designe et konkret produkt ud fra deres data.Forløbsbeskrivelse
LÆRINGSMÅL: FAGLIGE
Kompetenceområder: - Tal og algebra Kompetencemål: - Eleven kan anvende rationaletal og variable i beskrivelser og beregninger Færdigheds- og vidensmål: - Eleven kan anvende variable til at beskrive enkle sammenhænge - Eleven har viden om varibles rolle i beskrivelse af sammenhænge Side gevindst: Område: Statistik - (Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data) - (Eleven har viden om metoder til at behandle og præsentere data, herunder med anvendelse af digitale værktøjer
LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN
Forløbet giver eleverne færdigheder omkring 3D teknologi, hvor de ser muligheden for at visualisere indsamlet data på anden vis end diagrammer i excel/sheets og geogebra. De skal altså designe et konkret produkt ud fra deres data..
LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE
Eleverne kan bruge variable til at beskrive sammenhænge mellem x og y.
TRIN FOR TRIN
1. Hvad kan variere?
Fremstil en historie om en sammenhæng mellem to variabler:
- Eks: En frugtarvler sælger jordbær for 30 kr. pr. kg.
o Hvad kan ændres(hvad er variabel) i denne historie?
o Beskrvielse med ord: ”Prisen på jordbær er 30 gange større end vægten”
o Vises grafisk i geogebra. (x og y-aksen)
o Vises som tabel
Vægt 1 2 3 4 5
Pris 30 60 90 120 150
o Beskrives som formel (y = 30x)
2. Bland selv slik
- Hvordan vil i beskrive (de 2 variabler) en sammenhæng mellem prisen på slik og vægten af slikket, hvis i kigger på billedet.
o Man-Tors
o Fre-Søn
3. Dataindsamling
Data-indsamling
- Hvad er sammenligningen mellem geogebra/koordinatsystem på papir og tinkercad/123D-Design?
o Tinkercad er et koordinatsystem.
o Vis eksempler.
Trappen
Halskæde
Bjerg.
- Fremstilling af modeller, som viser forskellen mellem x og y.
o Vælg et emne og find data.
o Konstruere et visuelt produkt, som kan vises og forklares for klassen: (x og y-aksen)
Eks:
- Mål i Champions League - Tid
- Antal fødselsdage i klassen - Måneder
- Antal biler - Pr. minut
- Antal af et produkt - Pris.




