7. klasses digitale design af støbeforme

”blank”
FabLab får 2,2 mio. kr. til klimaundervisning for skoleelever
25. november 2021
Ludobrikker printet som små farvede spøgelser på 3D printer
Eksperimenter med 3D-print
7. december 2021

Pioner Henrik Esager fra Bakkeskolen i Kolding deltager på FabLab@SCHOOLdks pioneruddannelsen 2021-2023. I efteråret 2021 har han arbejdet på at forbedre sit undervisningsforløb til 7. klasse i Håndværk/Design om støbning og test af beton.

I forløbet skal eleverne designe en støbeform, som de forholdsvis nemt kan få betonen ud af igen uden at formen ødelægges i processen. Eleverne har gennem designprocessen haft mange forskellige overvejelser over mulige løsninger på denne designudfordring. På billederne ses en todelt støbeform med en indre og en ydre del.

Derudover har eleverne i forløbet testet forskellige typer beton sammen med forskellige former for armering. Testen skulle hjælpe eleverne med at finde frem til den kombination, der skabte den mest holdbare løsning.

Støbeform adskilt i ydre og indre del
Støbeform - adskilt i ydre og indre del
Støbefom samlet og klar til at blive fyldt med beton
Samlet støbeform - klar til beton

Computer med digitalt modellering af af støbeforme
Digitalt design af støbeforme
Test af forskellige former for beton og armering
Test af beton og armering