Skolemøbler bliver brugt dag ind og dag ud over hele verden, men hvordan vil de se ud, hvis det er børn der designer dem?
Gennem et feltstudie af hvordan skolemøbler før og op til nu har set ud, reflekterer eleverne over, hvordan fremtidens skolemøbler skal se ud, hvis de skulle bestemme.
Der indgår både ’klippe-klistre-aktiviteter’ og 3D-tegning i programmet Tinkercad i forløbet.
Hvordan ser det perfekte skolemøbel ud, når I er designerne?
Find ud af det ved hjælp af designprocesmodellen.
Vejledning til collagearbejde: Tryk her
Eleverne reflekterer over hvilke møbler, der er gode at arbejde ved og sidde på i skolen.
Tidsforbrug 2-3 lektioner
Hvordan synes du det perfekte skolemøbel i det 21. århundrede skal se ud? Tegn tre forskellige ideer/design af et skolemøbel
Du skal bruge:
Tidsforbrug: Ca. 30 minutter.
Vælg din bedste ide! Tegn din idé i programmet Tinkercad - brug dit unilogin.
Design, så du til sidst kan printe den på skolens 3D-printer.
Tidsforbrug: Ca. 2-3 lektioner
Præsenter jeres forslag til fremtidens skolemøbel for klassen.
Lav en lille præsentation fx i google slides, hvor dette er med:
Eleverne gennemtænker og funderer over deres arbejde igennem hele forløbet.
Hvilke tanker har du (haft) under arbejdet? At reflektere er det samme som at tænke over, at overveje, at fundere.
Så når du reflekterer over forløbet med det perfekte skolemøbel, gennemtænker du eller funderer du over dit arbejde. Du prøver at finde begrundelser, betydninger og måske løsninger.
Brug disse pins i din/jeres reflektion:
Hvis man fx bruger Google Classroom, er det en fordel at lave en mappe, hvor eleverne kan aflevere og linke til deres arbejde i Tinkercad. Især hvis det er læreren der skal slice og sætte printet over. Pointér overfor eleverne, at de skal give deres design et navn, hvori deres eget navn indgår.
Som alternativ til at 3D-printe fysiske objekter, kan man overveje at lade eleverne se deres design i Cospaces, som er et 3D-program, der findes på Skoletube.