Når du opretter en profil på et af de sociale medier, giver du samtidig lov til, at mediet bruger dine oplysninger og billeder.
Målet med dette forløb er, at eleverne bliver bevidste om, hvilke rettigheder, de giver til de sociale medier og give eleverne en idé om, hvilke digitale fodspor, de sætter, når de bruger sociale medier og søgetjenester.
Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer og brug af sociale medier ønskes samtaler om de mange muligheder, der er for kontakt, information og kommunikation på de forskellige platforme. Samtaler om de risici, der også er ved at færdes på internettet.
Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer og brug af sociale medier ønskes samtaler om de mange muligheder, der er for kontakt, information og kommunikation på de forskellige sociale medieplatforme.
Som optakt til forløbet ser vi sammen filmen fra Ultra/skole ”Hvor meget ved de sociale medier om dig?”
Samtale på klassen
Herefter ser vi kort klip fra Fakta link, ”Hvad er digitale fodspor”
Samtale på klassen
Vi kigger på Digitaliseringsstyrelsens gode råd til sikker færdsel på nettet og brug af sociale medier.
Samtale på klassen
Eleverne laver efterfølgende et spørgeskema for at forsøge at belyse:
Spørgeskemaet deles ud på skolen, og data fra undersøgelsen efterbehandles i matematik. Der konstrueres cirkeldiagrammer e.l. for at skabe et overblik over datamaterialet.
Derefter laves en lille folder/ark med info om hvilke sociale medier, der er de mest anvendte, og hvordan man sikrer sig bedst muligt mod ubehagelige overraskelser.
Eleverne reflekterer i fællesskab over forløbet: