Hånddukker og personkarakteristik

Analogt spildesign
3. november 2023
Sociale medier og podcast – Lær din boomer om SoMe
7. november 2023
Analogt spildesign
3. november 2023
Sociale medier og podcast – Lær din boomer om SoMe
7. november 2023

4-5. klasse


Fag

Dansk, Håndværk og design (matematik)

Faglige emner

Dansk personkarakteristik.

Teknologier

3D print, Chromebook, symaskiner

Af Birthe Flach




Beskrivelse

Eleverne skal arbejde med indre og ydre personkarakteristik. De skal lave deres egen figur som hånddukke med 3D-print af hoved, mens krop og tøj sys på symaskine i Håndværk og Design.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Eleverne skal inddrage teknologien i danskfaget. Lave stangdukker med 3D-print og symaskine, lave en personkarakteristik og arbejde med at skrive et lille skuespil til dukkerne.

De skal bruge:

  • 3D-printer + filament
  • Stofrester, uld mm. fra Det bløde værksted
  • Blomsterpinde
  • Symaskine
  • Computer til at skrive indre og ydre personkarakteristik, handling
  • Programmet Tinkercad

Forløbet med dukkefremstillingen og personkarakteristikken varer ca 2-3 uger med ca. 9 lektioner pr. uge, og selve dukketeateret, som man kan bygge videre på i forløbet, varer ca. 2 uger.

Forløbet er gennemført med 4.-5. klasse på et aldersintegreret hold.

 

FORLØBSBESKRIVELSE

Eleverne skal primært arbejde på klassen, som vi indretter til forløbet. De kan 3D-printe i nabolokalet.

Før selve forløbet har vi haft intro til Tinkercad og arbejdet med at designe / finde simple spillebrikker til et hjemmelavet matematikspil.

Nu bygger vi videre på elevernes viden og færdigheder i dette program.

Der arbejdes primært i Dansk og Håndværk & Design. I dansktimer laver eleverne personkarakteristik og den historie, som skal dramatiseres med hånddukkerne.

I Håndværk & Design 3D-printer de dukkehoveder, mens krop og tøj sys på en symaskine.

 

UNDERVISNINGSPLAN

Eleverne ved nu, hvordan man kan 3D-printe færdige produkter.Nu skal de selv tegne hovedet til deres hånddukke.

Der gives en kort intro til størrelsen på figuren, hvordan elementer sættes sammen i Tinkercad samt hvordan figuren gøres klar til at slice.

Fagord eleverne skal lære:

  • group
  • ungroup
  • export
  • import
  • slice
  • tinkercad (program)
  • prusa slicer (program)

Disse ord repeteres løbende i timerne. Der laves en fagordsliste på væggen.

Eleverne går i gang med at lave deres dukkehoved. De melder ind, når de er klar til print. Læreren hjælper den første elev i gang. Herefter skal eleverne selv hjælpe den næste videre.

Læreren skal muligvis tjekke figuren, så ansigterne har ca samme størrelse.

Vi har kun 3 printere og 22 elever skal have en figur printet - ting tager tid. Men vi printer tingene løbende. Det sker i farven nude. Printerne står i lokalet ved siden af vores klasselokale. Derfor kan vi løbende sætte figurerne i gang alle ugens dage.

Når printet er færdig, skal eleverne fjerne supporten og male deres figur med poscatuscher. Her begynder figurerne at få personlighed.

Herefter skal kroppen og tøjet til figuren laves.

Der er lavet et mønster klar til figuren og en syvejledning. Begge dele gennemgås med eleverne.

Oplæg til eleverne:

  • Prøv at tegne din figur med tøj ud fra lærerens oplæg
  • Indstil symaskinen til at sy lige ud og stinglængde 3
  • Put fyld i armene.
  • Sæt pindene fast på krop og arme.

Når dukkerne er færdige, skal eleverne lave en personkarakteristik af deres figur. Det gør de på chromebook i udleveret dokument. Her skal de udfylde et skema og indsætte et billede af deres figur. Derefter skriver de en ydre og en indre personkarakteristik.

Herefter fremviser eleverne dukken og fortæller om personkarakteristikken. De gør de gentagne gange i en dobbeltcirkel (Cooperative Learning metode).

 

NÆSTE PROJEKT

  • Efter at have lyttet på hinanden, skal eleverne finde sammen i grupper på 3-4 elever og skrive en fortælling om dukkerne.
  • Det kan være eventyr/ en alm dag eller noget helt tredje. Men hvad skal deres fortælling handle om?
  • Eleverne skriver handlingen ned i stikord. De prøver at spille det og tilføjer nødvendige replikker.
  • Når de er tilfredse med handlingen, øver de dukkespillet igennem, til de kan det udenad.
  • Herefter inviteres 0. klasse til at se det.

 

AFRUNDING

Man bliver bare glad, når man i et forløb som dette oplever elevernes engagement, 0. klassernes interesse og forældrenes anerkendelse af projektet. Vi havde skolehjemsamtaler, og her kunne forældrene se dukkerne og tale om forløbet.  

NB. Husk at sætte tid af til printning.