Lav dit eget decilitermål

Design en kasse
15. juni 2021
Skærmbillede fra App om at være statsminister
Opmærksomhed til salg
17. juni 2021
Tre 3Dprintede beholdere i rød, hvid og sort

Eksempler på 3D printede beholdere

8. klasse


Fag

Matematik

Faglige emner

Rumfang

Teknologier

TinkerCad, 3D-print

Af Carsten Bering




Beskrivelse

I dette forløb skal eleverne designe en beholder, der kan indeholde præcis 1 dl. Eleverne skal anvende matematik til at få rumfanget til at passe.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

Dette forløb er konstrueret som en designopgave til matematik i udskolingen.

Eleverne skal lave en beholder, som skal kunne indeholde præcis 1dl. Beholderen skal kunne stå selv og have et flot og nytænkende udvendigt design. Eleverne skal arbejde sig gennem designprocesmodellen for til sidst at konstruere den - for dem - perfekte beholder.

Eleverne vælger selv, hvilken form deres ’hullet’ i deres beholder skal have, men det skal selvfølgelig passe til deres udvendige design. Eleverne lærer at arbejde med designtænkning, rumfang og TinkerCad.

DESIGNOPGAVE

  • Eleverne bliver stillet designopgaven, at de skal lave en beholder, der skal kunne indeholde præcis 1 dl.
  • Beholderen skal kunne stå selv, og de skal ’træde nye spor i sneen’ - altså lave noget, der ikke er lavet før.

FELTSTUDIER

  • I denne fase skal eleverne undersøge, hvordan andre beholdere er lavet.
  • De skal også undersøge, hvordan man laver et ’hul’, der kan indeholde præcis 1 dl - altså hvad er en dl, og hvilke mål skal man have, for at det kommer til at passe.

IDÉGENERERING

  • Her skal eleverne brainstorme - første alene - derefter i grupper for at forsøge at kvalificere hinandens idéer.
  • Slutteligt vælger gruppen 2 idéer, som de har lyst til at arbejde videre med.

FABRIKATION

  • I denne fase skal eleverne fabrikere skitser, udregninger samt de endelige 3D-modeller, som derefter sendes til print.

ARGUMENTATION

  • Eleverne skal undervejs notere, hvorfor de gør, som de gør. I en afsluttende fremlæggelse skal alle overvejelser og valg præsenteres.

REFLEKSION

Ved fremlæggelsen skal det testes om beholderen indeholder 1 dl. Der skal reflekteres over slutproduktet, ligesom der skal reflekteres over gruppens valg og fravalg gennem forløbet.

 

AFRUNDING

Husk at holde eleverne op på, at der skal ligge matematiske udregninger bag, da der let går ’tegning’ i det i TinkerCad. Når først figuren er konstrueret i TinkerCad kan det være svært at finde ud af, hvordan og hvor ’hullet skal være.



0

£0.00