Lav et pong spil i Scratch

Verdensmålene i billedkunst
7. juli 2022
Skiltning i skolehaven
7. juli 2022
Verdensmålene i billedkunst
7. juli 2022
Skiltning i skolehaven
7. juli 2022

5. klasse


Fag

Tværfaglig

Faglige emner

Kodning/programmering

Teknologier

Scratch

Af Allan Friis




Beskrivelse

I en 5. klasse skal vi arbejde med Scratch. De skal starte med at lave et pongspil efter instruktion og derefter designe deres eget pongspil.

Forløbsbeskrivelse

INDLEDNING

I forløbet skal klassen arbejde med Scratch. De skal lave et Pongspil efter instruktion (Link 1) og derefter skal de designe deres eget Pongspil.

Forløbet er i en 5. klasse og eleverne bliver løbende introduceret via UUV.

I UUV opretter eleverne login, “leger” og undersøger Scratch. Vi bruger Scratch/CodingLab via Skoletube.

Forløbet er relevant, fordi eleverne tidligere har arbejdet med blokprogrammering og kodning i forbindelse med Microbit og derfra kan lave en kobling til programmering i Scratch.

Eleverne arbejder 2 og 2 og skal hver især lave deres eget Pongspil.

Forløbet vil vare nogle UUV lektioner og selve forløbet vil foregå på en hel temadag.

FORLØBSBESKRIVELSE

  1. Intro til Scratch.
    • Introvideo.
    • Gruppeopdeling. (Eleverne arbejder 2 og 2)  
  2. Lave Pongspil efter instruktion fra introvideo.
  3. Stop op. Hvor er vi? Hvilke udfordringer? Hvordan kommer vi videre? Hvilke erfaringer har vi gjort indtil nu?
  4. Lave eget Pongspil.
    • Idegenerering
    • Udvikle
    • Designe
  5. Stop op.
    • Hvor er vi?
    • Hvilke udfordringer?
    • Hvordan kommer vi videre?
    • Hvilke erfaringer har vi gjort indtil nu?
  6. Arbejde videre  med eget Pongspil
  7. Afslutning og evaluering.

AFRUNDING

Erfaringer:

Introvideoen er rigtig god at bruge til eleverne. Det er en video, der forklarer punkt for punkt, hvordan man laver et Pongspil, og så er den ikke længere end 7 minutter.

Man skal være opmærksom på, at der er et indlagt benspænd. Når eleverne har lavet spillet, bouncer bolden det samme sted og flytter sig ikke rundt på hele banen. Dette gør, at eleverne bliver udfordret til at lave koden om. Man kan vælge (alt efter hvor øvede de er) at hjælpe eller lade dem finde ud af det selv.

Min erfaring er, at det var rigtig svært at finde ud af. Se billedet, her vises den korrekte kode. Det er den kode eleverne brugte til at designe deres eget Pongspil. Jeg oplevede, at flere elever havde problemer med at gemme deres spil og måtte starte forfra. Derfor: Husk at gemme løbende!

Jeg oplevede, at det var rigtig vigtigt at stoppe op og tale med eleverne om deres erfaringer og frustrationer. Dette gør processen langt nemmere for de fleste, uanset hvor de er i forløbet.

Elevernes afrunding:

Eleverne var  frustrerede, når de ikke kunne få koderne til at virke og meget begejstrede, når de virkede. Men de syntes ,det havde været et sjovt, spændende og lærerigt projekt. De talte meget om, at det er vigtigt at have en makker at støtte sig op ad. De vil rigtig gerne arbejde videre med at udforske Scratch Universet.