En guide til at facilitere et storyline-forløb i udskolingen om ansigtsgenkendelsesteknologi
“Mission til fremtiden: En opdagelse af ansigtsgenkendelse” er et forløb om ansigtsgenkendelsesteknologi (AGT) bygget op som en storyline, hvor eleverne rejser til fremtiden som hemmelige agenter. Forløbet er opdelt i tre sessioner med hver sit læringsfokus omkring AGT.
I session 1 tildeles eleverne hver især en ny identitet og skal sætte sig ind i herigennem holdninger og argumentation for og imod AGT.
I session 2 udforsker og afprøver eleverne et AGT system og får hands-on erfaringer med, hvordan et sådan system virker samt dets styrker og
begrænsninger.
I session 3 dykker eleverne dybere ned i AGT og undersøger, hvordan AGT systemer påvirker mennesker og samfund og reflekterer samtidig over
beslutninger truffet via AGT.
Eleverne modtager en invitation til at blive hemmelige agenter for “The Intergalactic Confederation”. Organisationen har modtaget krypterede beskeder sendt fra fremtiden med beskrivelser af, at mennesker på Jorden har fået et dystopisk forhold til teknologi. Som hemmelige agenter bliver eleverne bedt om at rejse til fremtiden, hvor de skal løse forskellige opgaver
Målgruppe
7.-9. klasse
Tidsforbrug
Session 1 - 3 lektioner
Session 2 - 5 lektioner
Session 3 - 5/6 lektioner
Organisering
Gruppearbejde
Udover denne lærervejledning er der til forløbet udviklet:
I session 2 skal eleverne arbejde på websitet tinyurl.com/facetricking. Session 2 kræver desuden indkøb af materialer til AGT hacking fx klistermærker, post-its, makeup, ansigtsmaling.
I session 3 skal eleverne skabe et protestbanner, der kræver materialer som fx pap, papir, farver, maling mv
Vi anbefaler at gennemføre alle opgaver i forløbet for at få et optimalt læringsudbytte i forhold til ansigtsgenkendelsesteknologi. Det er dog muligt at gennemføre dele af forløbet - men vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at justere den beskrevne storyline.
I figuren herunder er der skitseret to alternative versioner af forløbet med forskelligt læringsfokus.
Læringsmålene for de tre sessioner fremgår herunder. Der er desuden angivet læringsmål ved hver opgave i lærervejledningen
Session 1
Efter denne session:
Session 2
Efter denne session:
Session 3
Efter denne session: