Teknologiforståelse på UngdomsCenter Vejle

Der arbejdes ved gruppeborde i AI Innovation House i Vejle. Lokalet er rundt og har en stor skærm hele vejen rundt under loftet
Netværksdag i FabLab@SCHOOLdk
23. september 2021
Børn i SFO arbejder med Ozobots
Rød tråd i FabLab-indsatsen på Hældagerskolen
29. september 2021
Elever er ved at samle et hus af dele, som er skåret ud på laserskærer

På Ungdomscenter Vejle (UCV) starter hvert år ca. 200 nysgerrige unge mennesker. De ved en masse om forbrug af medier, varer og ydelser. Vi vil gerne bygge videre på denne viden og øge elevernes  selvforståelse som aktive reflekterende forbrugere og aktører. Det er vores mål, at teknologiforståelse skal være et undervisningsområde og dannelsesområde for alle vores elever. Både den halvdel der skal videre på gymnasiale uddannelser, og den halvdel der tager videre på erhvervsuddannelser.

Vi har derfor uddannet en Fablab Pioner, der står for at sætte retning og sørger for koordinering af indsatsen. I temalinjefaget “Fremtidsværkstedet” har pioneren et hold i vores Makerspace, hvor eleverne arbejder med design og fabrikation. Pioneren fungerer også som vejleder for kolleger, der arbejder med temaet i fagene. Indsatsen ser vi i sammenhæng med vores overgangsstrategi, der handler om at ruste de unge bedst muligt til valg af ungdomsuddannelse og deltagelse i voksenlivet som oplyst og agerende samfundsborger. 

Vi sætter meget lys på teknologiforståelse netop nu med den hensigt, at elever, der har været på UCV, i større grad bliver trænet i - via design - at løse nogle af hverdagens “small problems” for på sigt at få mod og begyndende kompetencer til også at kaste sig over nogle af verdens “big problems” som f.eks klimaudfordringer.

3D print af genstand

3D modellering af tragtformet genstand
3D modelleret tragtformet genstand
Elever er ved at samle et hus af dele, som er skåret ud på laserskærer
Hus udskåret på laserskærer med tap-samlinger
0

£0.00