FabLab@SCHOOLdk indtager Glasgow
17. september 2018Workshops og eksperimenter på Glasgow Science Centre
25. september 2018Jordanhill School - en skole med fokus på det visuelle, fordybelse og med tydelige forventninger til alle i organisationen.
Vi besøgte Jordanhill Shool, som er en skole med ca. 1000 elever fordelt fra primary 1 til secondary 6. Skolen har en lang historie og er grundlagt i 1920. Frem til 1988 var skolen en prøveskole for lærerstuderende fra universitetet. Skolen er placeret i vest Glasgow, hvilket er et område med gode ressourcer.
I løbet af vores besøg, var vi rundt på skolen for at observere forskellige undervisningssituationer. Her fik vi et rimeligt indblik i hverdagen for en elev på Jordanhill School. Der var oplæg fra undervisere, som fortalte om deres tilgang til undervisningen.
Det visuelle læringsrum
Specielt i de mindre klasser, var der mange forskellige undervisningsmaterialer på væggene. Dette var både elev- og lærerproduceret. Lokalernes udsmykning blev brugt som en del af undervisningen, hvor eleverne arbejdede med forskellige opgaver. Eleverne virkede stolte af deres produkter og ville gerne vise dem frem og fortælle.
Gangene og faglokalerne var også udsmykket med faglige plakater og materialer fra undervisningen. På skolen har underviserne deres eget lokale. Dette giver dem muligheden for at indrette lokalet til netop det læringsmiljø, som de ønsker.
Fagligheden gennem fordybelse
Vi besøgte skolens design- og konstruktionslokale. Her fandt vi de teknologier, som vi selv bruger i FabLab. I den undervisning, vi observerede, skulle eleverne fremstille en holder til deres headset. De arbejdede ud fra dette diagram over en design proces, som kan sammenlignes med vores Designcirkel.
I denne process var det tydeligt, at de lagde meget vægt på designet. De lavede flere skitser og brugte en del tid på fyldige beskrivelser af deres iterationer og modeller. Se nedenstående skitser.
Eleverne var meget omhyggelige med deres arbejde og var klar over at designet var vigtigt. De var meget fokuserede og ønskede at lave en godt stykke arbejde, som senere kunne vises frem for forældre og andre interessenter.
Jeg spurgte undervejs flere af eleverne, om de havde arbejdet med de forskellige teknologier, som var i lokalet. Det havde ingen af de elever, som jeg snakkede med, selvom det var deres andet år i lokalet.
Tydelige forventninger til alle
Skolen har tydelige forventninger til alle omkring eleverne. Det er lige fra de frivillige forældre, eleverne, undervisningsassistenterne til skolebestyrelsen. Der er udarbejdet en folder, som gives til lærerne på skolen. Denne fortæller, hvad der forventes af deres undervisning og hvordan de gerne skal udføre undervisningen.
Hvad tager jeg med hjem fra besøget?
Jeg blev lidt inspireret af deres omhyggelighed med designet, når de lavede opgaver. Elevernes fordybelse i designet gav dem en god forståelse for deres produkt, selv når de “bare” lavede mockups, så mere “Slowlearning”, når der skal laves design- og konstruktionsarbejde.
Synlige materialer i læringsrummet og flere faglige plakater/materialer på væggene. Jeg tænker, at væggene i mine klasser skal mere i spil, når jeg arbejder med et emne eller til elevmaterialer. Elevernes skitser eller dokumentation skal vises frem, så de ud fra deres tidligere arbejde kan tage det næste skridt i en eventuel designproces.