Workshops og eksperimenter på Glasgow Science Centre

Besøg på Jordanhill School, Glasgow
25. september 2018
Besøg hos STEM Glasgow
31. oktober 2018
Besøg på Jordanhill School, Glasgow
25. september 2018
Besøg hos STEM Glasgow
31. oktober 2018
Hvis man nogensinde er på disse kanter, så er et besøg på Glasgow Science Museum meget anbefalelsesværdigt

Af Jakob Møller, Dybkærskolen, Silkeborg

glasgow Science Museum2

Lyden af en masse begejstrede skoleeleverne er det første, som møder mig da jeg træder ind på Glasgow Science Museum. I løbet af mit besøg møder jeg vel 150-200 skoleuniformerede elever i alle aldre, og det passer meget godt med det antal en venlig medarbejder informerede mig om, at der dagligt besøger Glasgow Science Museum.

Jeg betragter mig selv som en novice i FabLab, kodning og 3D-print verdenen, og har set frem til dette besøg. Jeg skal sammen med 25 andre deltage i en workshop, hvor vi vil blive præsenteret for forskellige måde, at arbejde i disse områder. Det skal jeg nok vende tilbage til, men først vil jeg lige knytte nogle kommentarer til Glasgow Science Museum som et besøgsmål.

Da jeg først skal deltage i workshoppen senere på dagen, kan jeg frit bevæge mig rundt på dette museum i et par timer. Og det bliver en god oplevelse. Alle stande, boder og aktiviteter inviterer nærmest til interaktion, leg og læring. Som et lille barn bevæger jeg mig rundt fra den ene aktivitet til den næste, og når både at skabe elektricitet nok til at køre en racerbil rundt på en racerbane, skabe mere elektricitet gennem et mindre solcelleanlæg og forsøge at forhindre en atomreaktor i at eksplodere gennem et mindre computerspil. Hvis man nogensinde er på disse kanter, så er et besøg på Glasgow Science Museum meget anbefalelsesværdigt.

 
glasgow Science Museum4
Workshops og eksperimenter på Glasgow Science Centre

Min workshop starter klokken 12.30. Jeg går ind med den indgangsvinkel, at jeg vil være nysgerrig på de teknologier, som jeg skal afprøve, men samtidig være kritisk ift. om det er læringsrigt eller blot sjovt legetøj.

Jeg starter med kodningsprogrammet Scratch. Jeg har aldrig prøvet at kode før, men programmet er forholdsvist let og intuitivt at tilgå, og det lykkedes for min makker og jeg, at få den lille figur på skærmen til at udføre forskellige kommandoer. Programmet er for mig en god måde at møde kodningsverdenen på, og jeg kan sagtens se en masse elever både lære noget af programmet. Det samme gør sig gældende, for det 3D-print-program, som jeg introduceres for. Det er svært og jeg kunne bruge timer på at lære programmet ordentligt at kende, men det er virkeligt spændende og lærerigt. Jeg er lidt mere skeptisk over for den næste ting jeg møder. Det er en 3D-scanner som er fastsat til en I-pad, og som kan scanne de modellervoksfigurer vi bygger og dermed ville kunne printes på en 3D-printer. Det er nemt at bruge, men jeg har svært ved at se anvendelsesmulighederne i praksis og synes mest det er et sjovt indspark.

Alt i alt når jeg at afprøve 5 små ting. Jeg har lært mere på denne time end jeg havde forventet, og har lyst til at dykke meget mere ned i de forskellige teknologier. Dog forlader jeg også workshoppen med en fornemmelse af, at nogle af de afprøvede ting var mere sjove end lærerige og at man skal tænke sig godt om ude på skolerne ift. hvad det er man ønsker at arbejde med, når det kommer til FabLab.