FØRSTE ÅR
Teknologiforståelse gennem design og fabrikation

GENERELT
Pioneren har i et helt skoleår en fast ugentlig arbejdsdag i det centrale FabLab. Her er 5-6 pionerer i sidemandsoplæring sammen med undervisere med kompetencer indenfor teknologi og pædagogik. De øvrige fire dage i ugen underviser pioneren som vanligt på egen skole, men må være forberedt på at afprøve undervisningsforløb i nogle af disse timer.
På uddannelsesdagene får pioneren mulighed for fordybelse i teknologier og designprocesser.
Pioneren arbejder individuelt og sammen med andre deltagere. Udgangspunktet er egne
eksperimenter med teknologi kombineret med fælles dialoger om litteratur, fagfelt og læring.
OPSTARTSSAMTALE - SEPTEMBER
- Dialog ml. leder, pioner og FabLab-team
- Pionerens og skolens mål
- FabLab-teamets støtte og rolle

TVÆRKOMMUNALT INTERNAT - NOVEMBER
- Pioner deltager to dage og leder en dag
- Inspiration, støtte, strategiarbejde
- Workshops, oplæg, videndeling

MIDTVEJSSAMTALE - JANUAR
- Dialog ml. leder, pioner og FabLab-team
- Status på udviklingen, valg af kolleger til år 2
- FabLab-teamets støtte og rolle

FABLEARN.DK - APRIL
- National konferencedag
- Pionerer og ledere holder oplæg/workshops
- Ny inspiration, erfaringsudveksling, netværk

INTROMØDE FOR KOLLEGER - MAJ
- Introduktion til designprocesmodellen
- Introduktion til teknologier
- Fælles planlægning af undervisningsforløb

FORANKRINGSSAMTALE - JUNI
- Dialog ml. leder, pioner og FabLab-team
- Status og strategi for forankring på skolen
- FabLab-teamets støtte og rolle

