Begejstring, nysgerrighed og koncentration
7. december 2021Co-teaching føjes til værktøjskassen i Middelfart
20. december 2021I november afviklede FabLab@School-partnerskabet for anden gang sit årlige internat for lærere og ledere på pioneruddannelsen i Kolding, Vejle, Middelfart og Silkeborg Kommune. Sidste år blev internatet holdt i en nedskaleret udgave pga. coronasituationen, men i år mødtes flere end hundrede mennesker i Vingstedcentret til et program fyldt med spændende oplæg, workshops og dialoger.
Den første dag deltog både ledere og pionerer i en dag som blandt andet bestod af oplæg fra Mikkel Hjorth om teknologiforståelsesfaget, dets hvorfor og hvordan, indspark fra lærere og ledere, der arbejder med det i praksis på egen skole, strategiworkshop og ledernetværksmøde.
Dag to var dedikeret til pionererne, som arbejdede med Digital Myndiggørelse og analyse af digitale teknologier, samt teknologiforståelsens fire kompetenceområder, og hvordan man integrerer det i sin undervisning. Dagen sluttede med et spændende oplæg og medfølgende workshop fra Rikke Toft Nørgård om Teknologifantasi og Spekulativt Design.
Tredjedagen var kun for FabLab@School-partnerskabet, som brugte tiden på at evaluere og udvikle pioneruddannelsen og dens indhold, og afholde projektets andet følgegruppemøde med deltagelse fra A.P.Møller Fonden, UCL, UCSyd, Aarhus Universitet, Ejby Skole og de fire kommuner. Her blev uddannelsens vision diskuteret fra mange forskellige vinkler og mulige strategier for teknologiforståelse gennem design og fabrikation blev opstillet.
I løbet af de tre dage, blev både skolernes strategi for implementering af teknologiforståelse, design og fablab diskuteret, teknologiforståelsens faglighed blev udforsket og horisonten blev udvidet. Det var gode og givende dage med spændende dialoger, som vi glæder os til at afholde igen næste år!