Print Friendly, PDF & Email
Sammenhænge mellem X og Y
5. March 2018
Designtænkning og laserskærer
5. March 2018

I dette projekt har eleverne konstrueret løsninger til deres løbehjul, som står i klassen, men i virkeligheden kunne de konstruere hvad som helst. Eleverne undersøger geometriske egenskaber ved rumlige figurer og tegner rumlige figurer med forskellige metoder. De omsætter derefter deres matematisk viden til digitalt design for til slut at kunne reparere/konstruere et brugbart produkt.


Mangler


Fag

matematik

Faglige emner

mangler

Teknologier

Computer, 3D-printer

Af Thomas Petersen

Lab Leder, FabLab Silkeborg


Martin Arbjerg Egsgaard

Sølystskolen, Silkeborg


Forløbsbeskrivelse




LÆRINGSMÅL: FAGLIGE

Projekt er at konstruere løsninger til løbehjul, som står i klassen. (Det kunne være hvad som helst) Færdigheds og vidensmål: • Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved rumlige figurer • Eleven har viden om polyeder[…] • Kan tegne rumlige figurer med forskellige metoder • Eleven har viden om geometriske tegneformer til gengivelse af rumlighed

LÆRINGSMÅL: TEKNOLOGI OG DESIGN

Læringsmål: Design og teknologi o Eleverne omsætter matematisk viden til digitalt design for til slut at kunne reparere/konstruere et brugbart produkt.

LÆRINGSMÅL: PERSONLIGE

Læringsmål: Personlige o Eleverne arbejder med konstruere figurer udfra faglig viden og ”21st centry skills”

TRIN FOR TRIN

1. Arbejdstegning - 2D - Polygoner  - Arbejdstegning: o 2D tegning hvor eleverne først skal tegne kasser. - Sammensæt forskellige figurer af centicubes - Tegning består af 3 steps: • Forfra • Fra siden • Oppe fra

2. Tinkercad  - Tinkercad.com o Tegn et hus/kasse o Beskriv hvilke polygoner den består af. o Skriv mål(cm - mm) på polygonerne(Længde - Brede)

3. Projektløbehjul: (En ting i klassen, som de kunne konstruere noget til)  Projekt løbehjul emner til konstruktion: (Find en ting i klassen) o Ringklokke o Skærm o Løbehjulsstativ o Støttefod 1. Tegn skitse af jeres ide. 2. Diskuter hvilke polygoner dit produkt vil bestå af. 3. Find/mål jer frem til de mål, som vil passe til jeres produkt. 4. Tegn på papir 1:1 polygonerne 5. Konstruer i tinkercad/123D design 6. Print

4. Evaluering  Virker produktet? - Succes: - Det kan placeres på løbehjulet(eller noget andet) - Det skal måske rettes lidt til, men form og polygoner er korrekte.

Vil du også gerne lave et FabLab forløb?

Hvis du har gennemført eller planlagt FabLab aktiviteter, vil vi meget gerne høre om det. Så kan vi nemlig præsentere dine idéer og erfaringer her på siden til inspiration for andre, som arbejder med FabLab aktiviteter og forløb.

For at få din aktivitet eller dit forløb udgivet på FabLab@SCHOOLdk skal du udfylde denne skabelon og sende den til hva@silkeborg.dk. Du skal regne med lidt ekspeditionstid, men du vil modtage en mail, når forløbet eller aktiviteten er offentliggjort.

Et forløb skal som minimum have en titel og en kort brødtekst, som beskriver aktiviteterne. Derudover skal du som minimum vedhæfte et foto eller en video, der illustrerer indholdet. Du kan også vedhæfte forskellige filer, der passer til forløbet: Uddybende forløbsbeskrivelser, produktionsfiler, tegninger, koder mv...

Scroll Up