Klima er et af de vigtigste punkter på den internationale dagsorden, og nu skal det også på skoleskemaet flere steder i landet. Udviklingsprojektet FabLab@SCHOOLdk, der skaber digitale værksteder for skoleelever, får 2,2 mio. kroner til at udvikle ny viden om effektiv og inspirerende klimaundervisning.
Hældagerskolen har fokus på at inddrage deres Fablab, hvor det giver mening i undervisningen og elevernes læring. De har en rød tråd for at sikre, at at de kan planlægge Fablab-teknologier ind i undervisningen og samtidigt inddrage elementer fra Teknologiforståelsesfaget.
Ungdomscenter Vejle (UCV) har som mål, at teknologiforståelse skal være et undervisningsområde og dannelsesområde for alle deres elever. De har derfor uddannet en Fablab Pioner, der står for at sætte retning og sørger for koordinering af indsatsen. I temalinjefaget “Fremtidsværkstedet” har pioneren et hold i vores Makerspace, hvor eleverne arbejder med design og fabrikation. Pioneren fungerer også som vejleder for kolleger, der arbejder med temaet i fagene.
Der holdes i dag netværksdag i alle fire kommuner i FabLab@SCHOOLdk partnerskabet. Netværksdagene er forum for den løbende kompetenceudvikling for både nye og erfarne pionerer i kommunerne. På netværksdagen planlægges workshops til FabLearnDK 2022 og eksperimenteres med forskellige teknologier og didaktikker.
Vi er kommet rigtig fint i gang med det næste hold på FabLab@SCHOOLdks tværkommunale pioneruddannelse. 63 lærere og pædagoger deltager sammen med 43 ledere i indsatsens andet rul 2021-2023.
Som drivkraft i indsatsen 'Teknologiforståelse gennem design og fabrikation' startede FabLab@SCHOOLdk i august 2020 en tværkommunal pioneruddannelse, hvor 53 lærere/pædagoger og 42 ledere fra Kolding, Middelfart, Silkeborg og Vejle kommune gennem det sidste år har udviklet nye faglige kompetencer og visioner for undervisningen på 37 skoler.